Op deze pagina vind je het totaaloverzicht van het kerncurriculum en een overzicht van de keuzethemas. De tekst hieronder komt intergraal van de SLO website.
Het examenprogramma informatica havo/vwo bestaat uit een aantal verplichte en een aantal keuzedomeinen. Het vaardighedendomein A is voor alle leerlingen. Hierin zijn, vergelijkbaar met de andere bètavakken, zowel algemene vaardigheden, wetenschappelijke vaardigheden als informatica-specifieke vaardigheden opgenomen. Vijf inhoudelijke domeinen, B t/m F, vormen samen met A het kernprogramma en zijn voor alle leerlingen verplicht. In een tabel hieronder staan de onderwerpen van ook deze vijf domeinen. Er zijn twaalf keuzedomeinen waar leerlingen of de school een keuze uit moeten maken. Een havoleerling moet twee van deze keuzethema’s doen, een vwo-leerling vier. Zowel een havo- als een vwo-leerling moet ten minste één keuzethema doen uit domein G t/m N en ten minste één keuzethema uit domein O t/m R. In de tweede tabel hieronder staan de onderwerpen van deze domeinen. Voor deze keuzedomeinen zijn voorbeeldmodules ontwikkeld. Deze modules zijn te vinden op de respository van i&i.
Via SLO.nl
Curriculumoverzicht met keuzethemas
Onderdeel | HAVO | VWO |
---|---|---|
Domein A | verplicht | verplicht |
Domein B t/m F | verplicht | verplicht |
Domein G t/m N | 1 kiezen | ten minste 1 kiezen |
Domein O t/m R | 1 kiezen | ten minste 1 kiezen |
Keuzedomeinen | 2 | 4 |
Verplicht domein
Het verplichte gedeelte wordt vormgegeven door de educatieve uitgeverijen Informatica-actief.nl, Instruct (fundament) en VO-content (Enigma). Hieronder staat een overzicht met de verplichte delen. Deze zijn geschreven door eerdergenoemde uitgeverijen.
Domein | Onderwerp |
---|---|
A | Vaardigheden |
B | Grondslagen |
C | Informatie |
D | Programmeren |
E | Architectuur |
F | Interactie |
Keuzethemas
Hieronder staat een tabel met alle keuzes. In eerder genoemde tabel vind je welke keuzes er voor liggen. Het strekt de aanbeveling om het materiaal eerst zelf te doorlopen voordat het aan leerlingen wordt aangeboden. Bij een aantal keuzes is specifieke software nodig.
Thema | Titel | Keuzethema | Beschrijving | havo | VWO |
---|---|---|---|---|---|
G | Algoritmiek, berekenbaarheid en logica | Algoritmiek | Zijn computers eigenlijk wel altijd zo snel? | 5 | 5, 6 |
H | Databases | Databases | Hoe maak je een efficiënte database? | 5 | 5, 6 |
I | Cognitive computing | Volgt | |||
J | Programmeerparadigma’s | Games maken en ervaren Functioneel Programmeren | Hoe maak je een aantrekkelijke game. Oplossingen zoeken op een andere manier | 4, 5 | 5, 6 |
K | Computerarchitectuur | Volgt | |||
L | Netwerken | Internet of Things | Maak je eigen Internet of Things | 5 | 5, 6 |
M | Physical computing | Physical Computing | Maak de wereld slimmer om je heen | 5 | 5, 6 |
N | Security | Security | Een ris door digitale (schijn)veiligheid | 5 | 5, 6 |
O | Usability | Usability | Hoe maak je iets gebruiksvriendelijk? | 5 | 5, 6 |
P | User experience | User Experience Gaming Games maken en ervaren | Hoe ontwerp je zelf een gebruiksvriendelijke app? | 4, 5 | 4, 5, 6 |
Q | Maatschappelijke en individuele invloed van informatica | Maatschappelijke en individuele invloed van informatica | Wat zijn de gevolgen van de ontwikkeling van de computer en de maatschappij? | 4, 5 | 4, 5, 6 |
R | Computational science | Modelleren | Hoe voorspel je het verloop van een pandemie? | 5 | 5, 6 |
Voorbeeld PTA
Er volgen een aantal voorbeeld PTA’s voor een dekkend curriculum.