Nataša Grgurina is curriculumontwikkelaar digitale geletterdheid op de afdeling voortgezet onderwijs. Zij is betrokken bij de projecten rondom de herziening van examenprogramma’s in de bovenbouw van voortgezet onderwijs met het oog op het integreren van digitale geletterdheid. Daarnaast coördineert zij het ontwikkelen van lesmateriaal voor een aantal keuzethema’s voor informatica.
Getting the picture – Modeling and Simulation in Secondary Computer Science Education
Voorafgaand aan de verdediging van haar proefschrift organiseren SLO en Openbaar Onderwijs Groningen (OOG) een minisymposium rondom de vraag: wat betekent dit onderzoek naar modelleren en simuleren voor het onderwijs? Een belangrijke vraag, want modelleren en simuleren behoren tot wat we tegenwoordig computational thinking noemen. Als één van de vier subdomeinen is computational thinking van groot belang bij de ontwikkeling van het leerdomein digitale geletterdheid.
Programma
- 12:15 – 13:00 Koen Buiter, projectleider digitale geletterdheid bij OOG, geeft een overzicht van wat er speelt bij OOG in het leerdomein digitale geletterdheid. Daarna wordt het symposium ingeleid door dr. Jos Tolboom, curriculumontwikkelaar wiskunde en informatica bij SLO.
- 13:00 – 13:30 Prof. dr. Valentina Dagienė, Universiteit van Vilnius, Litouwen
Het leerplan informatica verkennen
Informatica (CS) onderwijs heeft een lange weg afgelegd op middelbare scholen in Nederland. In het hervormde Nederlandse CS-curriculum zijn veel interessante vraagstukken te vinden. Nataša Grgurina werkte als docent en lerarenopleider informatica en als onderzoeker in verband met het CS-curriculum en droeg ook bij aan de integratie van computational thinking in haar lessen. - 13:30 -14:00 Prof. dr. Erik Barendsen, Radboud Universiteit en Open Universiteit, Nederland
Wie is er bang voor computational thinking?
Computational thinking kan worden gezien als een probleemoplossend proces met behulp van elementen van de informatica, en dus als een vruchtbare manier om elk onderwerp te verbinden met de wereld van de ICT. Veel docenten zijn echter terughoudend om computational thinking te gebruiken, omdat het vaak wordt gezien als een voornamelijk technische vaardigheid waarbij gecompliceerde computerprogrammering betrokken is. In deze presentatie worden voorbeelden van computational thinking getoond met behulp van gemakkelijk toegankelijke, kant-en-klare tools, zowel digitaal als niet-digitaal. - 14:00 – 14:15 Korte pauze
- 14:15 – 14:45 Prof. dr. Carsten Schulte, Paderborn University, Duitsland
Modelleren in het Duitse curriculum
Nataša’s studie benadrukt de rol van modellering en simulatie. Om wat voor reden dan ook lijkt dit soms vergeten te worden in alle ideeën voor toekomstige onderwijsonderwerpen. In deze bijdrage kijkt Carsten Schulte naar de rol van modelleren, ook met betrekking tot het lesgeven in kunstmatige intelligentie en modelleren op school.
Deelnemen proefschriftverdediging Nataša Grgurina
Geïnteresseerd in het minisymposium over modelleren en simuleren in het onderwijs? Je kunt het evenement zowel fysiek als op afstand bijwonen:
- Fysiek bijwonen (inclusief lunch)
- Online Livestream, de livestream is bereikbaar op 28 oktober van 12.00 tot 15.00 uur.
Korte beschrijving proefschrift
In the Netherlands, Computer Science was introduced in 1998 as an optional subject in the upper grades of HAVO and VWO. Modeling and simulation is included as an elective theme in the recently revised Computer Science curriculum. Modeling and simulation is considered to be an aspect of computational thinking, and computational thinking in turn is an element of digital literacy which is expected to be included — as a new learning objective —in the soon to be revised national curriculum for primary and secondary education.
In this dissertation, didactic aspects of teaching modeling and simulation within the Computer Science course were explored, as well as the pedagogical content knowledge of teachers related to teaching modeling and simulation. The results include, among other things, a framework that describes how the problem under investigation is to be translated into computational elements, how to subsequently construct a computer model and use it for simulations, and finally how to interpret the results in the discipline where the problem originates. The findings show that students are able to construct computer models themselves or to adapt existing computer models, to use them to conduct research, and finally to reflect critically on the entire process.
Furthermore, this research has resulted in practical insights into teaching of computer modeling and has led to the development of teaching materials for computer science which are suitable for use in other courses such as biology, geography, or history as well. The results of this research demonstrate the possibilities of using computer models in education — for example, to simulate the course of a pandemic, analyze the results, and investigate both scientific and societal consequences.